KUALA LUMPUR - FedEx Ekspress Malaysia akan terus memperkukuh keupayaan dalam usaha menyokong pemerkasaan platform e-dagang tempatan menerusi penerajuan teknologi pendigitalan baharu.
Pengarah Urusan FedEx Express, SC Chong berkata, pemerkasaan e-dagang tempatan sememangnya memerlukan sokongan pemain industri untuk meningkatkan pertumbuhan.
"Saya yakin syarikat penyedia logistik mampu menjadi pesaing pasaran yang positif berikutan peningkatan pergantungan terhadap e-dagang.
"Dengan peningkatan pergantungan terhadap e-dagang, kami yakin untuk terus menerajui teknologi dan memperkukuhkan keupayaan kami di persimpangan dunia digital dan fizikal," katanya hari ini.
Chong berkata, pandemik COVID-19 menjadi pemangkin kepada pertumbuhan e-dagang kerana operasi perniagaan terpaksa berubah untuk kekal berdaya saing dan berkembang.
"FedEx Express kini telah melaksanakan penghantaran tanpa sentuhan kepada pelanggan dan turut menamatkan ciri tandatangan fizikal demi menjamin kesejahteraan semua pihak.
"Tidak hanya itu, penyertaan ciri atas talian melalui FedEx Billing Online, Virtual Asisstant dan Delivery Manager turut tersedia buat pengguna," jelasnya.
Tambah beliau, peralihan pembelian dan sikap pengguna akan terus memberi kesan dan mempercepatkan pertumbuhan e-dagang.
Katanya, ahli perniagaan perlu terus mengadaptasi dan menjangkakan keperluan pelanggan mereka untuk memajukan perniagaan.
"Pandemik ini telah mengubah cara perniagaan beroperasi kerana mereka perlu sentiasa berada di hadapan dengan memberikan penyelesaian kepada cabaran yang mereka hadapi.
"Mereka mesti terus berinovasi dan mencipta kerana masyarakat telah berubah, dan perlu sentiasa menjadi sebahagian daripada perubahan positif tersebut," katanya.
Dalam pada itu, Chong berkata, peningkatan e-dagang membolehkan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) bergerak melangkaui permintaan tempatan atau domestik untuk menjangkau pelanggan serantau antarabangsa.
"Menurut Analitis E-Dagang daripada GlobalData, dua tahun lalu, pasaran e-dagang Malaysia melaporkan pertumbuhan sebanyak 24.7 peratus.
"Malah, Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) pada akhir tahun 2020 menyatakan, sebanyak 489,000 perusahan mikro dan sederhana kecil menerima pakai e-dagang, dan syarikat yang menggunakan e-dagang untuk eskport meningkat secara exponent daripada 1,800 kepada 27,000," katanya. - Getaran, 21 Januari 2022.