KUALA LUMPUR - Kualiti makanan yang dihidangkan kepada murid dibawah program Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mula menimbulkan kebimbangan ramai selepas penularan gambar nasi putih dan kuah di media sosial baru-baru ini.
Manakan tidak, program tersebut diperkenalkan Kementerian Pendidikan (KPM) untuk membantu meningkatkan taraf pemakanan dan kesihatan murid sekolah rendah dalam kalangan yang memerlukan, justeru wajarlah kualiti dipersembahkan menepati piawaian ditetapkan.
Malah, program RMT juga bertujuan memberi makanan tambahan yang berzat dan seimbang kepada murid-murid yang layak, untuk membantu mereka mengatasi masalah dari segi pertumbuhan badan dan kekurangan tenaga.
Isu yang tular itu turut mendapat perhatian pakar pemakanan yang menegaskan, amalan pemakanan seimbang dan sihat merupakan komponen penting bagi memastikan pertumbuhan serta perkembangan yang optimum bagi kanak-kanak, terutamanya murid sekolah rendah.
Pensyarah Kanan Jabatan Dietetik, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Zalina Abu Zaid berkata, amalan pemakanan sihat dan seimbang dengan jumlah mencukupi serta kepelbagaian amat perlu diterapkan sejak kecil.
Tegasnya, amalan tersebut akan mempengaruhi corak dan status pemakanan kanak-kanak apabila mereka dewasa kelak.
“Berdasarkan Malaysian Dietary Guidelines for Children and Adolescents (2013), saranan pengambilan makanan yang berkhasiat adalah terdiri daripada lima kumpulan makanan iaitu bijirin, sayur-sayuran dan buah-buahan, ikan, ayam, daging dan kekacang, susu serta produk tenusu lain setiap hari.
“Pengambilan lemak, minyak, gula dan garam pula perlu dalam kuantiti yang sedikit. Sumber makanan tinggi serat seperti oat dan sayur-sayuran hijau juga amat digalakkan kerana dapat membantu pergerakan usus yang normal. Ia juga dapat mengurangkan risiko penyakit kronik seperti penyakit jantung, diabetes dan kanser,” katanya ketika dihubungi Getaran, hari ini.
Menurut beliau, amalan pemakanan kurang sihat terutamanya pengambilan nutrien yang tidak mencukupi boleh mempengaruhi status perkembangan tumbesaran dan mental kanak-kanak.\
Bukan itu sahaja, katanya, kanak-kanak turut akan terdedah kepada masalah malnutrisi seperti kurang berat badan, bantut, obesiti dan anemia yang boleh mengganggu proses pembelajaran, sekali gus menggugat prestasi akademik mereka.
“Secara global, keseriusan masalah obesiti menunjukkan peningkatan dalam kalangan kanak-kanak.
“Di Malaysia, data Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) 2011 menunjukkan bahawa 3.9 peratus kanak-kanak berumur kurang 18 tahun menghidap obesiti.
“Angka ini meningkat kepada 11.9 peratus dalam kajian yang sama pada 2015.
“Pada masa sama, kajian menunjukkan 13 peratus kanak-kanak di Malaysia mengalami masalah kurang berat badan. Peningkatan peratusan masalah kurang berat badan, berlebihan berat badan dan obesiti agak membimbangkan,” katanya.
Mengulas mengenai gambar tular nasi tanpa lauk yang didakwa diberikan kepada murid di bawah RMT tempoh hari, Dr Zalina berkata, situasi itu tidak sepatutnya berlaku di negara ini.
Ini kerana katanya, kerajaan mempunyai dua jenis dasar yang menyokong persekitaran kondusif untuk amalan pemakanan secara sihat di sekolah.
Katanya, dua dasar berkenaan adalah Garis Panduan Pengurusan Kantin Sekolah Sihat dan Garis Panduan Penguatkuasaan Larangan Penjualan Makanan dan Minuman di Luar Pagar Sekolah.
Susulan itu, beliau menyarankan semua pengusaha kantin sekolah supaya mematuhi Garis Panduan Pengurusan Kantin Sekolah Sihat untuk menghasilkan makanan berkhasiat bagi program RMT.
“Secara teknikalnya, panduan tersebut telah diterbitkan pada 2011 oleh KPM dengan kerjasama Kementerian Kesihatan (KPM).
“Di dalam panduan itu, disenaraikan 220 jenis makanan dan 18 jenis minuman yang boleh dan dilarang dijual di kantin sekolah,” katanya.
Pada masa sama beliau berkata, sekiranya program Hidangan Berkhasiat di Sekolah (HiTS) diperkenalkan secara meluas di seluruh negara, isu menu tidak berkhasiat yang disajikan di sekolah tidak akan berlaku.
Katanya, program HiTS yang mengenakan yuran RM3 sehari bagi satu hidangan lengkap itu hanya dilaksanakan di beberapa sekolah sahaja ketika ini.
“Projek rintis bagi program ini telah bermula pada 2013, di Sekolah Kebangsaan Setiawangsa, Kuala Lumpur dengan penyertaan murid Tahun 1 dan Tahun 2. Ia turut dilaksanakan di Sekolah Kebangsaan (SK) Setiawangsa, Kuala Lumpur membabitkan semua murid.
“Beberapa sekolah lain juga mengambil inisiatif ini iaitu Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chin Kwang Wahyu, Muar; SJKC Chian Kuo, Tangkak; SJKC Yong Peng 2, Johor dan beberapa buah sekolah lain di negeri itu serta SK Cyberjaya, Selangor.
“Ia turut dijalankan badan bukan kerajaan (NGO) di beberapa buah sekolah di Kelantan iaitu SK Manek Urai dan SK Laloh, Tumpat,” katanya.
Beliau berkata, menerusi program itu murid-murid boleh menikmati hidangan lengkap merangkumi makanan utama seperti nasi goreng atau bihun sup yang mengandungi sumber protein, vitamin, mineral, potongan buah-buahan dan minuman berkhasiat.
“HiTS disajikan kepada murid semasa waktu rehat (sesi pagi) atau petang (sesi petang) berdasarkan menu yang disarankan.
“Senarai menu hidangan berkhasiat bagi satu bulan akan disediakan oleh Pegawai Sains Pemakanan supaya murid-murid dapat menikmati hidangan berlainan setiap hari.
“Menu yang disediakan memenuhi keperluan kalori harian, nutrien murid dan dihidang mengikut saiz hidangan yang tepat. Nilai kalori setiap hidangan juga akan dipaparkan.
“Seorang guru bertugas akan membantu dalam memastikan kehadiran dan mengawal murid-murid dalam program ini,” katanya. - Getaran, 23 Januari 2022