KUALA LUMPUR - Semua bakal haji digesa menjawab surat tawaran masing-masing pada kadar segera, bagi mengesahkan tempat mereka untuk musim haji 1444H/2023M.
Pengarah Eksekutif Haji Lembaga Tabung Haji (TH), Datuk Seri Syed Saleh Syed Abdul Rahman berkata, kesemua surat tawaran tersebut telah mula dikeluarkan Rabu lalu.
Menurut beliau, bakal haji negara juga boleh melayari www.thijari.com.my dan memuat turun aplikasi ThiJARI untuk menyemak serta menjawab tawaran haji yang telah dikeluarkan.
"Pihak kami memohon kerjasama semua bakal haji tahun ini untuk menjawab sama ada setuju atau tidak untuk menerima tawaran haji tahun ini.
“Jawapan perlu diberikan dalam masa tujuh hari bekerja dari tarikh surat berkenaan dikeluarkan,” katanya hari ini.
Menerusi kenyataan sama, Syed Saleh turut mengingatkan bakal jemaah untuk mencukupkan wang dalam akaun TH masing-masing.
Wang itu katanya, adalah bagi sejumlah bayaran haji seperti yang tertera surat tawaran mereka.
“Bakal jemaah juga perlu mendapatkan Buku Rekod Rawatan di mana-mana cawangan TH berhampiran bagi membolehkan pemeriksaan kesihatan dilakukan.
“Pemeriksaan kesihatan boleh dilakukan di hospital atau klinik kerajaan dan swasta yang diiktiraf Kementerian Kesihatan (KKM).
“Semua bakal haji juga diwajibkan lulus pemeriksaan kesihatan bagi memperolehi visa haji sebagaimana ditetapkan kerajaan Arab Saudi,” jelasnya lagi.
Beliau memberitahu, jawapan surat tawaran, buku rekod rawatan dan pasport antarabangsa jemaah perlu dihantar ke mana-mana cawangan TH sebaik pemeriksaan kesihatan selesai dilakukan.
“Untuk maklumat lebih lanjut mengenai perkhidmatan TH, sila layari www.tabunghaji.gov.my atau hubungi Tabung Haji Contact Centre (THCC) di talian 03-6207 1919,” katanya.
Terdahulu, Menteri Luar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir pada Februari lalu memaklumkan, kuota jemaah haji Malaysia dijangka bertambah daripada jumlah diberikan Arab Saudi sebelum ini.
Katanya, perkembangan positif itu adalah hasil pertemuan bersama rakan sejawatnya, Putera Faisal Farhan. - Getaran, 26 Mac 2023