JOHOR BAHRU - Hospital Pakar KPJ Puteri, melancarkan Puteri Med-Delivery iaitu perkhidmatan penghantaran ubat ke rumah, sebagai satu transformasi fasiliti kesihatan dalam talian yang dilaksanakan pusat kesihatan itu.
Inisiatif itu diambil berikutan pelaksanaan ‘lockdown’ yang diumumkan kerajaan bermula hari ini, dalam mendepani wabak COVID-19.
Ia secara tidak langsung dapat memperkasa perkhidmatan dalam talian yang sedia ada dilaksanakan hospital terbabit.
Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Pakar KPJ Puteri, Haliza Khalid berkata, perkhidmatan atas talian kini mendapat sambutan meluas seperti penghantaran ubat ke rumah dan tele-konsultasi.
“Seiring dengan situasi semasa, perkhidmatan hospital juga menawarkan pelbagai inisiatif servis melalui norma baharu, meskipun beberapa perkhidmatan telah diadakan sebelum COVID-19, antaranya perkhidmatan ubat pandu lalu.
“Kami memahami keperluan pesakit yang mempunyai perasaan bimbang untuk ke hospital dan pada masa sama kami komited memastikan bekalan ubat mereka tidak terganggu,” katanya.
Beliau berkata, sejak Puteri Med-Delivery dilancarkan, ia telah memenuhi keperluan hampir 200 pesakit termasuk dari luar Johor.
Perkhidmatan tele-konsultasi iaitu rundingan kesihatan dalam telefon bagi pesakit sedia ada pula berupaya membantu pesakit berhubung secara terus dengan doktor mengenai status kesihatan mereka.
Seorang pengguna perkhidmatan Puteri Med-Delivery, Gadafi Othman, 45, berkata, pada mulanya dia bimbang apabila mengetahui bekalan ubat bapanya, Othman Mohd Yusoff, 77, yang menghidap penyakit kanser hati tahap tiga, hanya bertahan untuk sehari.
“Kalau boleh saya memang elakkan untuk bawa ayah ke hospital sekiranya tidak mendesak atas faktor daya imunisasi ayah yang rendah dan apabila mengetahui hospital menyediakan perkhidmatan bekalan ubat ke rumah ini, saya terus membuat pesanan.
“Saya menceritakan status ubat ayah, tidak sangka semalam buat pesanan, hari ini ubat dihantar sendiri oleh pihak hospital. Saya bersyukur sangat,” kongsinya.
Bagi Wong Siow Qing, 24, dari Taman Seri Orkid, Skudai di sini, dia juga menggunakan khidmat disediakan untuk mendapatkan bekalan ubat buat bapanya yang turut mendapat konsultasi dengan Pakar Mata, Dr Sahimi Sulaiman.
“Ini kali pertama saya gunakan perkhidmatan ini, ia sangat mudah dan pantas,” katanya.
Terdahulu, Kementerian Kesihatan (KKM) turut menggalakkan pesakit kronik mendapatkan bekalan ubat melalui empat kaedah Perkhidmatan Tambah Nilai Farmasi (VAS) sedia ada sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Bekalan ubat boleh didapati menerusi kaedah Ubat Melalui Pos (UMP), Farmasi Pandu Lalu, Locker4U dan Sistem Temu Janji Farmasi.
KKM menggalakkan pesakit menggunakan perkhidmatan pembekalan UMP dalam tempoh PKP kerana perkhidmatan itu membolehkan ubat terus dihantar ke rumah tanpa perlu pergi ke hospital atau klinik kesihatan. - Getaran, 1 Jun 2021