KUALA LUMPUR – Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) digesa menyegerakan projek pembinaan terowong di Jalan Mohd Yatim Yahaya – Setiawangsa di sini.
Seorang penduduk, Harun Mohd Nor, 56 berkata, jalan di sekitar kawasan tersebut yang digunakan sudah rosak teruk sejak beberapa tahun lalu, sehingga boleh meragut nyawa pengguna.
Menurut beliau, beberapa kemalangan telah berlaku sebelum ini disebabkan keadaan jalan terbabit.
“Waktu kemuncak serta musim persekolahan, jalan ini memang akan sesak. Kita bimbang akan berlaku kemalangan maut, malah saya sendiri pun hampir kemalangan disebabkan keadaan jalan yang sangat teruk ini.
“Ia bukan sahaja sangat berbahaya kepada penunggang motosikal, malah pemandu kereta juga boleh berdepan nahas jika tidak berhati-hati. Saya berharap Yang Berhormat Nik Nazmi Nik Ahmad (Ahli Parlimen Setiawangsa) dapat beri tekanan kepada DBKL, kenapa projek ini masih tidak disiapkan walaupun sudah memasuki lima tahun,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada media ketika ditemui di tapak projek tersebut, susulan perjumpaan yang turut dihadiri oleh Nik Nazmi.
Jalan terbabit menjadi laluan utama penduduk, termasuk dari Wangsa Maju dan sebahagian yang menetap di Sri Rampai.
Abdul Rahman Ali, 70 yang menetap di Bukit Wangsamas Residen pula mempersoalkan ketirisan DBKL dalam menyelesaikan isu tersebut, memandangkan ia sudah berlarutan untuk satu tempoh yang panjang.
“Saya harap DBKL segera siapkan terowong ini kerana memudahkan penduduk dan dilihat mampu mengurangkan kesesakan lalu lintas, khususnya di waktu puncak.
“Saya juga mencadangkan kerajaan Persekutuan dengan kerjasama DBKL membina laluan terus dari DUKE ke Wangsa Maju sebagai jalan alternatif. Saya rasa pihak berkuasa sedia maklum laluan ini sesak ketika waktu puncak,” katanya.
Sementara itu, Mohd Zamri Mohd Mukhtar, 55, yang juga seorang kontraktor mempersoalkan tindakan kerajaan khususnya DBKL, kerana mengambil masa terlalu lama untuk menyiapkan terowong tersebut.
“Dengan keadaan struktur yang sedia ada ini, DBKL sepatutnya hanya mengambil masa sekitar tiga atau empat bulan sahaja. Selepas itu, masyarakat awam dah boleh gunakan terowong ini.
“Sebab itu kami penduduk sekitar pelik kenapa ambil masa sehingga lima tahun. Sepatutnya kalau lebuhraya di atas siap, terowong mahupun laluan di bawahnya akan turut sama diselesaikan. Ini (yang) kami persoalkan,” katanya.
Sementara itu, Nik Nazmi berharap agar Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Mahadi Che Ngah memandang serius isu terbabit memandangkan kontraktor bagi pembinaan projek berkenaan telah dilantik pada Mei 2022.
“Isu terowong ini sudah terlalu lama sejak sebelum saya menjadi Ahli Parlimen, dan sehingga Parlimen hendak dibubarkan, projek pembinaan terowong itu masih lagi dalam pembinaan. Datuk Bandar perlu selesaikan perkara ini dengan kadar segera.
“Saya telah pun bangkitkan isu ini sejak April 2021 dan telah pun bertemu beliau pada 24 November, sebelum dimaklumkan ia akan bermula pada 1 Februari tahun ini. Namun, bila projek tidak dimulakan, pada 1 Mac saya sekali lagi menulis surat dan mendapat maklumat tender sudah dikeluarkan serta kontraktor telah dilantik,” katanya.
Lebih membimbangkan jelas Nik Nazmi, penempatan sekolah di sekitar jalan berhampiran terowong tersebut memberi ancaman kepada pelajar sekolah.
“Kita bimbang akan kemungkinan berlakunya kemalangan yang boleh mengancam nyawa pelajar,” katanya - Getaran, 10 Ogos 2022.