KUALA LUMPUR – Malaysia menghadapi kekurangan tenaga pengajar sekolah memandu yang mendesak, keadaan diburukkan lagi oleh kuota yang ketat dan syarat kelayakan sedia ada, yang ditetapkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), menurut Persatuan Pakar Keselamatan Jalan Raya.
Pengasasnya Jamil M. Aruf berkata kekurangan itu mengakibatkan masa menunggu yang panjang, khususnya di kawasan bandar seperti Lembah Klang.
Beliau berkata, secara purata calon terpaksa menunggu tiga hingga lima bulan untuk slot latihan mereka.
Jamil berkata terdapat keperluan untuk semakan dasar bagi mengatasi kekurangan itu.
“JPJ pada masa ini memberi mandat kepada seorang pengajar bagi setiap kereta, yang memastikan pengawasan rapi semasa bimbingan satu lawan satu. Tetapi nisbah ini terlalu ketat.
“Kami mencadangkan penambahan sehingga empat buah kereta kepada seorang pengajar. Pelarasan ini boleh mengurangkan dengan ketara masa tertunggak dan masa menunggu untuk pelajaran memandu,” katanya yang dipetik dalam laporan di The Sun.
Jamil berkata, kuota JPJ seorang tenaga pengajar bagi setiap kereta atau lori dan seorang tenaga pengajar untuk sehingga lima motosikal perlu disemak semula.
Beliau menyatakan ramai tenaga pengajar memandu menghampiri usia persaraan, dan terdapat kekurangan individu yang lebih muda memasuki profesion itu untuk menggantikan mereka.
Bagi menangani kekurangan tenaga pengajar, Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengumumkan mulai bulan ini, individu tanpa kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) boleh memohon Sijil Pengajar Sekolah Memandu.
Pengecualian sementara ini, berkuat kuasa sehingga 31 Disember, bertujuan membenarkan pemandu berpengalaman tanpa sijil SPM menjadi tenaga pengajar bertauliah.
Loke berkata pada masa ini terdapat 255 institut pemanduan di seluruh negara yang memberi perkhidmatan kepada kira-kira 700,000 pemandu berpotensi setiap tahun dan menggaji lebih 15,000 tenaga pengajar dan kakitangan. – The Malaysian Insight, 4 Julai 2024