KUALA LUMPUR - Kementerian Kesihatan (KKM) hari ini mengakui berlaku kesilapan teknikal berkaitan data maklumat pengeluar vaksin pada sijil vaksin digital COVID-19 di MySejahtera, membabitkan kira-kira 100,000 penerima dos AstraZeneca.
Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata, masalah itu berlaku berikutan pertindihan data antara kelompok berbeza menggunakan nombor Global Trade International Number (GTIN) dalam Vaccine Management System (VMS), iaitu sistem pengurusan data produk vaksin Covid-19.
“Maklumat pengeluar pada sijil ‘Lot Release’ bagi dos pertama pengadu dengan nombor kelompok ABX6083 iaitu AstraZeneca AB, Sodertalje Sweden, adalah tepat.
“Ketika ini semua produk vaksin COVID-19 jenama AstraZeneca diterima melalui fasiliti COVAX menggunakan kod GTIN yang sama seperti diperuntukkan kepada SK Bioscience dalam sistem VMS," katanya pada sidang media di sini hari ini.
Beliau berkata demikian bagi mengulas dakwaan beberapa aduan berkaitan masalah itu yang tular di Twitter hari ini.
Menurut Khairy, hal itu menyebabkan sijil vaksin pengadu memaparkan SK Biosience sebagai pengeluar, selaras dengan data yang dibekalkan oleh VMS kepada MySejahtera.
Susulan insiden Khairy berkata, bagi KKM sedang mengemaskini maklumat bagi semua data terlibat yang dijangka selesai sebelum akhir bulan ini.
“Pengemaskinian ini dijangka melibatkan 100,000 data penerima vaksin AstraZeneca. Data yang dikemaskini akan disegerakan kepada pengguna melalui aplikasi MySejahtera secara automatik.
“Jadi jangan risau vaksin itu memang vaksin AstraZeneca cuma ia vaksin AstraZeneca yang datang daripada kilang di Sweden tapi dilabelkan dalam MySejahtera sebagai vaksin AstraZeneca yang datang daripada kilang di Korea Selatan disebabkan kesilapan pada label dos vaksin tersebut,” katanya.
Dalam pada itu, Khairy turut menegaskan tidak berlaku pencerobohan kepada pangkalan data dan maklumat di MySejahtera susulan beberapa aduan pengguna yang masih menerima e-mel dan khidmat pesanan ringkas (SMS) palsu daripada aplikasi tersebut.
"Siasatan awal oleh Agensi Keselamatan Siber Negara (NACSA) mendapati, penghantaran e-mel dan SMS palsu itu disebabkan penyalahgunaan aplikasi pengaturcaraan antara muka (API).
"Sudah pasti kita sedang menerima beberapa lagi aduan dan kita telah laksana dua kaedah untuk memperbaiki keselamatan ini dan tambahan hari ini pula kita lakukan pendaftaran secara manual bilangan individu bagi memastikan tiada kemasukan melalui pintu belakang," katanya.
Isu keselamatan MySejahtera mula dibangkitkan semalam apabila beberapa pengguna dan akaun mendakwa menerima mesej OTP menerusi e-mel sejak beberapa hari lalu.
Situasi itu turut dihadapi kolumnis Getaran, Haresh Deol yang berkongsi mengenai perkara itu menerusi ciapan di Twitter. - Getaran, 21 Oktober 2021