Mengadakan pertunjukan fesyen di tengah litar lumba sememangnya bukan satu perkara biasa kerana lazimnya, acara seperti ini dijalankan di pentas besar, pusat beli belah, hotel dan premis. Neonate dan SVG berjaya membuktikan bahawa mereka berjaya melangkaui kebiasaan menerusi pertunjukan fesyen di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) baru-baru ini.
Gabungan dua jenama streetwear tempatan ini telah mempersembahkan koleksi pakaian mereka di litar tersebut pada waktu malam dengan konsep yang digelar Race Day. Acara ini menampilkan 83 model yang memperagakan pelbagai jenis koleksi dari Neonate dan SVG di hadapan bangunan South Paddock, SIC.
Apa yang mengejutkan, cat walk dilakukan oleh semua model tersebut bukan sahaja melibatkan kawasan laluan di bahagian South Paddock, tetapi juga di tengah litar. Kesemua peserta berjalan di atas petak permulaan dan membuat satu pusingan sebelum kembali ke South Paddock. Memang luar biasa!
Disenaraikan sebagai pertunjukan luar jadual bagi acara tahunan Kuala Lumpur Fashion Week 2023 (KLFW23), Race Day menampilkan 83 koleksi set persalinan yang dibahagikan kepada lapan jenis warna iaitu merah, oren, biru, kuning, perak, hijau, coklat dan hitam.
Idea daripada Neonate dan SVG untuk mengadakan pertunjukan fesyen di litar lumba ini memberi nafas baharu kepada industri fesyen dan impaknya dapat dilihat menerusi kehadiran penonton yang turut berada di tempat duduk utama GrandStand kira-kira 3000 orang.
Ini merupakan jenama dan acara pertunjukan fesyen pertama yang mengadakan konsep seperti ini. Malah cara ini turut memperlihatkan kematangan industri fesyen Malaysia.
Bukan itu sahaja, set pakaian pelumba turut diketengahkan oleh kedua-dua jenama ini yang berasaskan tema Race Day. Ia memaparkan sut perlumbaan lelaki termasuk beberapa sut wanita yang diperagakan bersama helmet. Ini menggambarkan bahawa sut ini bukan sahaja dipakai ketika berada di litar, bahkan ia juga boleh digayakan sebagai pakaian harian.
Pertunjukan fesyen yang ditaja oleh jenama minyak wangi tempatan De'Xandra ini melibatkan 300 kru. Kemeriahan acara Race Day ini begitu menakjubkan dan ia satu pengalaman yang tidak dapat di lupakan.
Buat makluman, Neonate dan SVG telah merancang pertunjukan ini sejurus sahaja tamat perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat penularan wabak COVID-19 yang memberikan kesan teruk kepada industri fesyen. Acara ini merupakan antara langkah diambil bagi membangunkan semula industri fesyen dan mengukuhkan lagi jenama pakaian yang dicipta oleh barisan pereka tempatan.
Race Day ini telah memulakan kempen mereka pada bulan Jun 2023 dan 700 peserta telah menghadiri uji bakat. Seramai 77 individu telah dipilih dalam kalangan bakat baharu yang dianggap pilihan terbaik untuk mewakili kedua-dua jenama. Mereka juga akan terlibat dengan koleksi baharu yang akan dilancarkan.
Jadi mari kita ikuti perkembangan industri fesyen terkini melalui acara Kuala Lumpur Fashion Week 2023 (KLFW) yang sedang berlangsung minggu ini untuk melihat perkembangan dunia ini di Malaysia. - Getaran, 26 Ogos 2023
Sumbera Foto: JCPR dan Izwan Ramlan