Menyedari kepentingan industri fesyen, Perbadanan Teknologi Maklumat dan Ekonomi Digital Selangor (Sidec) mengumumkan senarai 16 syarikat tempatan untuk menjalani program Selangor Fashion Accelerator 2022 (SFA2022).
Majlis perasmian disempurnakan Datin Seri Masdiana Muhamad selaku Presiden Pertubuhan Kebajikan dan Amal Wanita Selangor (Pekawanis), SFA2022 berfungsi sebagai sebuah platform untuk menerajui transformasi digital Selangor.
Mempunyai matlamat untuk menjadi hab digital Asia Tenggara, Sidec sentiasa mengutamakan komuniti perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di Selangor bagi memastikan mereka dibekalkan dengan latihan dan pendedahan yang sesuai untuk memajukan perniagaan melalui SFA2022.
Kesemua 16 jenama yang terpilih untuk SFA2022 itu adalah Ayayu, Jay K Fashion, Khatam Festive Apparel, Poya Light, Bambina Bambino Clothing, Bujins, Totomi, Tolmi Apparel, Arunsayfull, Kalima Tektile, Batik Tectura, Hoor, Sash, Theins, Miera Fahmi KL dan S.Leapita.
Fesyen sopan kini menjadi satu keperluan bagi penggemar fesyen
Di negara berbilang kaum seperti Malaysia, trend fesyen telah berubah secara dinamiknya. Ia dapat dilihat melalui evolusi fesyen sopan (modest fashion).
Fesyen sopan memperlihatkan gaya, stail dan keanggunan, sambil mengekalkan ciri unik reka bentuk sederhana yang berlandaskan budaya masyarakat Asia Tenggara.
Program yang dijalankan selama dua bulan ini bertujuan untuk membantu syarikat pemula dan PKS tempatan.
Mewujudkan ekosistem mampan untuk bakat-bakat fesyen tempatan, SFA2022 menyediakan bengkel khas serta sesi bimbingan oleh barisan profesional daripada industri fesyen tempatan.
Menariknya, program ini juga mendapat sokongan ikon muzik dan usahawan terkenal, Datuk Sri Siti Nurhaliza serta usahawan fesyen seperti Rasta Rashid, Leslie Variyan dan Wong Lee Leng.
Ketua Pegawai Eksekutif Sidec, Yong Kai Ping berkata, memandangkan tidak banyak program yang dikhususkan untuk fesyen, Sidec tampil bagi memberi sokongan.
“Sidec memberi peluang dan platform kepada mereka untuk berkongsi idea dan kreativiti. Ia satu komponen penting yang mendorong mereka untuk tampil berani dan yakin,” ucapnya.
Dijalankan secara hibrid (dalam talian dan bersemuka), program ini merangkumi modul seperti kemahiran asas ‘pitching’, kesesuaian pasaran produk, pengurusan jenama dan identiti jenama.
Modul-modul lain seperti inovasi tekstil serta sesi perkongsian pengumpulan dana, harta intelek dan tanda dagangan turut dijalankan.
Kesemua 16 peserta akan menerima latihan bermula dari 1 Ogos sehingga 23 September 2022.
Hanya enam peserta akan dipilih untuk menyampaikan ‘pitching’ terakhir mereka kepada pelabur pada Hari Demo yang akan berlangsung pada 8 Oktober 2022 di Pitch@Selangor6.
Paling menarik, pemenang berpotensi untuk menerima peluang pelaburan daripada The Hive Southeast Asia dan Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB). – Getaran, 2 Ogos 2022