KUALA LUMPUR - Empat loji rawatan air (LRA) terpaksa dihenti tugas berikutan peningkatan paras sungai yang mengakibatkan banjir.
Jurucakap Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) memaklumkan, penutupan di LRA Semenyih 2, LRA Sg Langat, LRA Langat 2 dan LRA Cheras Batu 11 itu juga ditutup selepas bekalan elektrik kecemasan dihentikan, semalam.
Bagi LRA Semenyih 2, Air Selangor memaklumkan, operasi telah dimulakan manakala bekalan air bersih akan disalurkan semula kepada pengguna di kawasan yang terjejas secara berperingkat, dan dijangka pulih sepenuhnya menjelang jam 10 malam, hari ini.
“Bagi LRA Sg Langat, operasi telah dimulakan sepenuhnya. Proses pemulihan bekalan akan diumumkan kelak. Bagi LRA Langat 2, proses pengepaman air mentah telah dimulakan.
“Bagi LRA Cheras Batu 11, proses pembersihan loji rawatan air berikutan insiden banjir sedang dilaksanakan. Jangkaan untuk LRA Cheras Batu 11 beroperasi sepenuhnya masih belum dapat dipastikan buat masa ini,” katanya, hari ini
Sehubungan itu, menerusi kenyataan tersebut, Air Selangor akan memastikan semua peralatan di loji rawatan air berada dalam keadaan baik dan boleh beroperasi tanpa membahayakan keselamatan kakitangan, khususnya melibatkan arus elektrik.
“Bantuan alternatif melalui lori tangki air masih lagi digerakkan secara berperingkat ke semua kawasan terjejas, dengan keutamaan diberikan kepada premis kritikal sepanjang tempoh gangguan bekalan air tidak berjadual ini.
“Air Selangor juga ingin memohon kerjasama orang ramai untuk mematuhi penjarakan fizikal dan memakai pelitup muka semasa mendapatkan bekalan air daripad lori tangki,” katanya. - Getaran, 20 Disember 2021.