KUALA LUMPUR -Kerajaan digesa membangunkan aplikasi e-hailing yang mampu dikuasai sepenuhnya oleh pentadbir negara dengan kadar segera demi penyelesaian isu ketidaktentuan penawaran harga dihadapi penumpang dan pemandu perkhidmatan tersebut.
Ketua Aktivis Pengangkutan Darat, Kamarudin Hussain berkata, usaha tersebut boleh dilakukan Jemaah Menteri dengan sebaiknya menerusi syarikat berkaitan milik Kerajaan (GLC).
Menurut beliau, ia perlu diikuti dengan penyelarasan perbezaan pentakrifan dan peraturan antara dua penyedia perkhidmatan yang sama, iaitu teksi dan e-hailing.
"Dengan langkah tersebut, kerajaan dijangka dapat menyelamatkan berbilion ringgit hasil daripada sektor perkhidmatan tersebut dari dibawa keluar oleh syarikat asing untuk digunakan.
"Sekiranya isu ini dipandang serius, ia dapat membantu menjaga kebajikan pemandu dan menaik taraf industri teksi negara," katanya hari ini.
Kamarudin menegaskan, cadangan mengenai perkara itu telah berkali-kali dikemukakan kepada kerajaan agar industri tersebut dapat digerakkan dengan adil kepada semua pihak termasuk pemandu teksi, e-hailing dan penumpang.
“Namun persoalannya, sampai bilakah kerajaan akan membiarkan masalah ini berterusan.
"Kerajaan manakah yang akan menggunakan pakai cadangan kami dan menyelesaikan masalah ini demi kesejahteraan rakyat,” katanya.
Jelasnya, pemantauan di sosial media mendapati hampir setiap hari terdapat rungutan penumpang dan pemandu e-hailing yang tidak berpuas hati dengan kadar tambang terlalu rendah.
Mengulas lanjut, beliau berkata, beberapa peraturan diperkenalkan terhadap perkhidmatan e-hailing antaranya berkaitan kadar komisyen dan tambang.
"Perkara itu dilihat telah menampakkan seolah-olah tawaran perkhidmatan teksi di dalam negara seperti terlalu mahal.
“Tambang teksi adalah satu kadar ditentukan oleh kerajaan hasil daripada penilaian segala kos yang terpaksa ditanggung oleh pemandu dan tidak membebankan penumpang," katanya.
Namun, tambahnya, kadar tambang e-hailing pula tidak dikawal dan diserah bulat-bulat kepada syarikat pengendali untuk ditentukan.
“Kesudahannya, syarikat pengendali e-hailing ini menjerat penumpang dengan membuang harga supaya teksi dinampakkan terlalu mahal,” katanya.
Terdahulu, beberapa pengguna e-hailing baru-baru ini melahirkan kekecewaan mereka di media sosial terhadap perkhidmatan tersebut yang dilihat menawarkan harga perkhidmatan lebih tinggi berbanding sebelum ini. - Getaran, 14 Mei 2022.