Yohji Yamamoto Inc telah melancarkan sebuah projek konseptual dalam talian pertama yang diberi nama ‘Wildside Yohji Yamamoto’ dengan konsep berwarna hitam selaku lambang jenama.
Rumah fesyen asal Tokyo itu telah melancarkan projek konseptual ini di dalam pelbagai genre, bukan sahaja dalam bentuk fesyen, tetapi juga dalam bentuk seni, reka bentuk dalaman dan gaya hidup.
Antara item istimewa dilancarkan sempena pelancaran ini adalah seperti ‘Needles’, ‘Noma t.d’, ‘Hysteric Glamour’, ‘Ambush’ dan ‘Minedenim’.
Koleksi Wildside Yohji Yamamoto juga turut dilancarkan pada waktu yang sama. Dengan tema ketenteraan, kerja dan sukan sebagai kata kunci, unsur-unsur yang diekstrak daripada intipati Yohji Yamamoto dibina semula dengan satu rasa kasual.
Koleksi ini merupakan sebuah koleksi uniseks yang telah dikemaskini dengan penyesuaian dan kefungsian moden.
Dari sudut cadangan idea seni, Wildside Yohji Yamamoto bekerjasama pula dengan beberapa galeri dan artis yang mempunyai hubungan rapat dengan jenama itu. Galeri Taka Ishii pula mempersembahkan ‘Tights’, sebuah karya representasi jurugambar, Daido Moriyama dan lukisan oleh pelukis, Tomoo Gokita.
Sebuah lukisan khas lain daripada yang lain oleh artis kontemporari, Takeru Amano untuk Wildside Yohji Yamamoto juga akan tersedia tidak lama lagi.
Galeri Akio Nagasawa mempersembahkan gambar-gambar bagi seni bina Tadao Ando yang diambil jurugambar, Takay.
Sebagai tambahan kepada ‘Fesyen’ dan ‘Seni’, platform dalam talian itu juga menampilkan kategori ketiga iaitu ‘Kandungan’ yang merangkumi wawancara, dialog dan artikel.
Jenama ini turut merancang untuk mengeluarkan kandungan dari semasa ke semasa yang akan membantu orang ramai untuk menikmati projek ini.
Menariknya, Wildside Yohji Yamamoto turut merancang untuk membuka sebuah kedai utama di Jepun pada musim luruh 2022.
Layari Wildside Yohji Yamamoto untuk maklumat lanjut. – Getaran, 26 Julai 2022
Gambar: Wildside Yohji Yamamoto