KUALA LUMPUR - Kelulusan Rang Undang-Undang (RUU) Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) 2020 mampu menduplikasikan tujuan penubuhan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) dan Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) di bawah Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Dr Muhammad Mohan berkata, pihaknya kecewa dan tidak bersetuju dengan pendekatan Kementerian Dalam Negeri (KDN), Kabinet serta kerajaan untuk mengekang kebebasan dan reformasi polis melalui pembentangan IPCC di Parlimen.
Menurut beliau, EAIC tidak akan berfungsi seperti IPCC kerana tiada kuasa menggeledah dan menyita, mengadakan perbicaraan awam serta membenarkan pihak berkepentingan menyoal saksi.
“Pada masa sama, tiada kuasa untuk EAIC menyiasat salah laku, termasuk pelanggaran prosedur dan situasi pegawai tidak bertugas dalam tugas rasmi serta skopnya terhad kepada PDRM.
“Di samping semua skop menonjol, mempunyai sekatan sukar dijelaskan serta kuasa IPCC, RUU baharu meletakkan IPCC di bawah KDN dan membenarkan anggota PDRM yang sudah serta sedang berkhidmat dilantik IPCC. Ini menimbulkan persoalan mengenai ‘kebebasan’ dalam nama suruhanjaya dicadangkan,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.
Muhammad menegaskan, isu dihadapi PDRM sudah dikaji dan didokumen, selain penyelesaian jelas dicadangkan sejak tahun 2004 dalam Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai reformasi polis.
“TI-M amat kecewa kerana selepas berlarutan selama hampir dua dekad dan meskipun terdapat pelbagai cadangan mengenai pembaharuan, kerajaan memilih untuk mencadangkan satu lagi agensi di bawah genggaman Perdana Menteri dan KDN.
“Ia ditubuhkan tanpa niat untuk menghukum salah laku atau menamatkan pelepasan hukuman terhadap pihak berkuasa,” katanya.
Jelasnya, sedangkan keengganan berterusan (akan diwujudkan) untuk menerima realiti dan memastikan akauntabiliti adalah persepsi dimiliki orang di dalam serta di luar negara terhadap kerajaan dan institusinya.
“Amat mengagumkan apabila Malaysia mempunyai Pelan Pencegahan Rasuah Kebangsaan, namun sia-sia apabila ia hanya diwujudkan secara permukaan, bukan dasar.
“TI-M baru-baru ini menjelaskan bagaimana tindakan (atau kekurangan tindakan) daripada kerajaan dan agensinya, mempengaruhi persepsi orang ramai terhadap usaha memerangi rasuah di negara ini.
“Penggubalan Rang Undang-Undang IPCC yang tidak tepat pada masanya mungkin ramalan yang menjadi kenyataan, iaitu orang korup akan terus wujud,” katanya
Mengulas lanjut, Muhammad berkata, pihaknya mendapati beberapa kelemahan dalam RUU dicadangkan itu, antaranya di bahagian Seksyen 6, iaitu Pelantikan (dan penamatan) semua ahli Suruhanjaya hendaklah dibuat Raja atas nasihat tunggal Perdana Menteri, bukannya Parlimen atau Jawatankuasa Pilihan Parlimen dengan proses seimbang dan telus.
“Seksyen 27, membenarkan orang yang diperiksa menolak daripada menjawab soalan jika orang tersebut cenderung untuk membabitkan mana-mana individu atau jika Ketua Jabatan memperakui maklumat itu, sebagai memudaratkan keselamatan/kepentingan negara.
“Seksyen 28, semua dokumen diperoleh yang diminta Suruhanjaya diuruskan di bawah Akta Rahsia Rasmi atau permintaan tersebut boleh ditolak jika Ketua Jabatan memperakui maklumat tersebut sebagai memudaratkan keselamatan/kepentingan negara.
“Seksyen 30, semua penemuan salah laku hendaklah dirujuk kepada Suruhanjaya Pasukan Polis (ini adalah pertindihan fungsi JIPS) dan semua penemuan kesalahan jenayah hendaklah dirujuk kepada pihak berkuasa berkenaan (untuk semua kes kesalahan panel, termasuk pembunuhan yang bermaksud merujuk semula kes itu kepada PDRM),” katanya. - Getaran, 7 Ogos 2022.