KUALA LUMPUR - Kerajaan dicadang tidak membuat bayaran lanjut dalam isu perolehan Kapal Tempur Pesisir (LCS) sehingga penghantaran kapal memenuhi spesifikasi kontrak dibuat dan setimpal dengan jumlah RM6.083 bilion dibayar setakat ini.
Cadangan tersebut dikemukakan Transparency International Malaysia (TI-M), susulan laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mengenai kegagalan pemerolehan dan tadbir urus terhadap projek LCS yang ditandatangani pada tahun 2014.
Presidennya, Dr Muhammad Mohan berkata, isu LCS mencetuskan persoalan besar terhadap integriti, ketelusan dan tadbir urus baik dalam projek tersebut apabila tiada kapal yang siap walaupun RM6.083 bilion sudah dibayar kepada Boustead Naval Shipyard (BNS) Sdn Bhd.
Justeru, beliau menegaskan, siasatan terhadap kontraktor dan subkontraktor LCS pada semua peringkat harus dijalankan demi memastikan tiada pemalsuan syarikat (dummy companies) yang mendorong kepada penggelapan kontrak bernilai besar tersebut.
“Prosedur operasi standard (SOP) perlu diwujudkan untuk audit pertengahan yang akan dijalankan bagi semua projek sektor awam membabitkan berbilion ringgit.
“Ini akan membantu mengesan sebarang isu dan menanganinya sebelum ia menjadi risiko yang membawa kepada kelewatan dan kemungkinan melampaui bajet ditetapkan.
“Kerajaan juga perlu memastikan semua projek bernilai besar dan berimpak tinggi membabitkan wang pembayar cukai mesti disemak Parlimen sebelum ia diluluskan, selain memastikan proses tender kompetitif diguna pakai,” katanya menerusi kenyataan hari ini.
Dr Muhammad berkata, pihaknya turut mencadangkan supaya kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana individu didapati cuai dalam melaksanakan tugas fidusiari berkaitan projek, khususnya berhubung penugasan pengawasan dan pelaporan.
“Kami juga menyarankan kerajaan memulakan prosiding jenayah terhadap sesiapa yang disyaki melakukan kesalahan di bawah pelbagai undang-undang di Malaysia, terutamanya suapan, rasuah dan salah guna jawatan mengikut Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” tegasnya.
Menurut Dr Muhammad, sebarang kegagalan atau kelewatan untuk bertindak akan menunjukkan bahawa kerajaan tidak mempunyai keikhlasan terhadap komitmennya bagi reformasi institusi dan perjuangan membasmi rasuah.
“Malangnya, Malaysia kini semakin dikenali dengan amalan tadbir urus buruk yang mengakibatkan kerugian berbilion ringgit dana awam, daripada 1MDB kepada projek LCS ini.
“Tindakan sudah dan terus akan diambil ke atas isu 1MDB, namun berapa lama kita perlu menunggu untuk melihat pihak bertanggungjawab dihadapkan ke muka pengadilan kerana satu lagi kegagalan?
“Berapa banyak lagi bencana seperti ini perlu timbul sebelum kita belajar bahawa hanya pemimpin berintegriti boleh dipercayai,” soalnya.
Sebelum ini, PAC menyenaraikan sembilan rumusan sebagai punca kepincangan projek pembinaan enam kapal LCS bagi kegunaan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) bernilai RM9 bilion.
Melalui laporan PAC itu, kerajaan sudah membayar RM6.083 bilion untuk lima kapal LCS kepada BNS bagi projek runding terus itu, namun tiada kapal diterima setakat ini.
Projek LCS bermula pada 2011 yang mana ketika itu negara ditadbir Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri Ke-6. - Getaran, 8 Ogos 2022