KUALA LUMPUR -Gara-gara terpedaya dengan desakan sindiket penipuan panggilan telefon (phone scam), seorang pesara syarikat swasta mengalami kerugian sehingga RM1.2 juta pada April lalu.
Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Mohd Azman Ahmad Sapri berkata, berdasarkan laporan polis, mangsa berusia 66 tahun itu telah menerima panggilan telefon daripada seorang lelaki yang menyamar sebagai pegawai Kementerian Kesihatan (KKM).
Menurut beliau, panggilan tersebut kemudiannya disambung kepada dua individu menggunakan nama Sarjan Wong dan Inspektor Koo dari Kota Kinabalu, sebelum mangsa dimaklumkan terlibat dengan kes pengubahan wang haram pada 18 April lalu.
"Selepas menafikan dakwaan tersebut, mangsa telah membuka akaun bank baharu di dua institusi kewangan tempatan pada 19 dan 20 April sebelum memberi maklumat ID (peribadi) serta kata laluan perbankan kepada suspek.
"Selepas itu, mangsa diarahkan untuk memindahkan wang berjumlah RM1.2 juta melalui empat transaksi dari akaun AmBank dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) miliknya ke dua akaun bank yang baharu dibuka itu," katanya menerusi kenyataan, hari ini.
Mengulas lanjut, Mohd Azman berkata, mangsa hanya menyedari telah ditipu setelah memeriksa baki wang di kedua-dua akaun bank baharu miliknya, dan mendapati kesemua wang berkenaan telah dipindahkan ke satu akaun tidak dikenali secara berperingkat pada 19 April hingga 3 Mei lalu.
"Selepas merasakan dirinya telah ditipu, mangsa tampil membuat laporan polis agar siasatan lanjut secara terperinci dapat dilakukan," katanya.
Sehubungan itu, Mohd Azman menasihatkan orang ramai berhati-hati dan membuat semakan terlebih dahulu bagi mengelak daripada menjadi mangsa penipuan.
Jelasnya, Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga menyarankan agar orang ramai tidak panik atau takut dengan sebarang dakwaan sekiranya tidak melakukan sebarang kesalahan.
"Jangan memberikan maklumat perbankan kepada individu atau sebarang pihak tidak dikenali, dan jangan sesekali mendaftarkan nombor telefon yang diberikan suspek dalam perbankan atas talian anda.
"Orang ramai boleh menghubungi National Scam Response Centre (NSRC) di talian 997 atau memuat naik aplikasi Whoscall, bagi membantu anda membuat keputusan sama ada ingin menjawab panggilan itu atau sebaliknya," katanya. Getaran, 10 Jun 2023.