KUALA LUMPUR - Dua rakyat tempatan kerugian RM394,000 selepas terpedaya dengan sindiket penipuan melalui telefon.
Ketua Polis Johor, Komisioner M Kumar berkata, kedua-dua kes berbeza itu masing-masing berlaku pada 16 April dan 19 Mac lalu.
Menurut beliau, kes pertama melibatkan lelaki tempatan berusia 32 tahun yang menerima satu panggilan telefon daripada seorang individu.
“Individu itu memperkenalkan dirinya sebagai pegawai perkhidmatan penghantar kiriman dan memberitahu, terdapat barang terlarang yang dipos menggunakan alamat mangsa.
“Mangsa kemudiannya disambungkan kepada ‘pegawai polis’ yang memaklumkan dia terlibat dalam aktiviti penipuan dan perlu membuat bayaran untuk menyelesaikan kes,” katanya hari ini.
M Kumar berkata, pengadu mengikut arahan diberikan suspek dan membuat 15 transaksi atas talian ke lapan akaun bank berlainan, melibatkan wang berjumlah RM234,000.
“Untuk kes kedua pula, ia berlaku ke atas wanita tempatan berusia 30 tahun, yang juga seorang penjawat awam.
“Mangsa pada 19 April telah menerima panggilan telefon, juga daripada individu yang memperkenalkan diri sebagai pegawai perkhidmatan penghantar kiriman dan menggunakan modus operandi sama seperti kes pertama,” katanya.
Jelas beliau, sama seperti kes terdahulu, mangsa ditawarkan penyelesaian secara atas talian, sebelum disambungkan kepada pegawai polis.
“Mangsa mengikut arahan suspek dan membuat pinjaman bank untuk menyelesaikan kes tersebut.
“Dia membuat dua transaksi atas talian yang berjumlah RM160,000,” katanya.
Katanya, kedua-dua mangsa didorong untuk membuat bayaran tanpa membuat semakan lanjut atau merujuk kepada mana-mana pihak kerana takut tindakan akan diambil ke atas mereka.
“Kedua-dua kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan, suspek boleh dipenjara tidak melebihi 10 tahun, disebat dan didenda.
“Setakat ini untuk 2024, Polis Johor telah menerima 148 laporan berkaitan sindiket phone scam, melibatkan kerugian berjumlah RM5,881,067.08,” katanya. - Getaran, 21 April 2024