KUALA LUMPUR - Pelancaran OK Vision iaitu perkhidmatan televisyen berasaskan pelanggan oleh Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil semalam diyakini akan merancakkan sektor platform media digital.
Terdiri daripada 35 saluran tempatan dan antarabangsa, platform yang bernaung di bawah Ansat Broadcast itu menawarkan alternatif kepada rakyat, untuk pilihan hiburan yang lebih pelbagai.
Ditubuhkan menerusi kerjasama dengan konglomerat media Indonesia, MNC Group, ia turut menawarkan saluran percuma termasuk RTM, TV3, 8TV, CNA dan Euronews.
Difahamkan, yuran langganan ialah RM20 sebulan yang turut mencakupi saluran seperti MNC Drama, Dreamworks dan Outdoor Channel.
Fahmi pada majlis pelancaran semalam berkata, populariti perkhidmatan penstriman digital semakin meningkat.
Menurut beliau, kedua-dua platform tempatan dan antarabangsa mempunyai kedudukan yang ketara dalam pasaran Malaysia.
“Perkhidmatan ini menyumbang kepada transformasi digital industri media dan hiburan dengan menawarkan kandungan atas permintaan kepada pengguna,” katanya seperti dilaporkan BERNAMA.
Turut hadir, Pengerusi Eksekutif MNC Group Hary Tanoesoedibjo dan Tan Sri Vincent Tan, pemegang saham utama dalam U-Telemedia Sdn Bhd, syarikat induk Ansat Broadcast.
Platform media digital yang popular termasuklah perkhidmatan penstriman, laman web berita, platform media sosial dan penyedia kandungan dalam talian yang lain. - Getaran, 19 Disember 2023