KUALA LUMPUR - Sebanyak 26 gabungan bukan kerajaan (NGO) membantah projek tambak laut seluas 1,190 ekar di kawasan Alai, Melaka bagi pembinaan Pelabuhan Laut Dalam dan Terminal Pelayaran Antarabangsa kerana ia akan memusnahkan alam sekitar di pesisir pantai itu.
Menerusi kenyataan bersama, NGO itu menegaskan, pesisir pantai Melaka kaya dengan kepelbagaian biodiversiti dan memainkan peranan penting dalam ekosistem serta rangkaian makanan tempatan.
“Pesisir pantai Melaka juga satu daripada kawasan pendaratan penyu penting, termasuklah penyu spesis Hawksbill yang dikategorikan sebagai sangat terancam di dunia.
“Projek tambakan seluas 1,190 ekar ini adalah antara yang terbesar di seluruh Malaysia dan akan memusnahkan alam sekitar di pesisir pantai Melaka,” katanya menerusi kenyataan hari ini.
NGO terbabit adalah Gabungan Selamatkan Pesisir Pantai Melaka, Agora Society Malaysia, Bahagian Belia Dewan Perhimpunan China Melaka (Belia DPCM), Bendahari, BHES/MHS 1962-1974 Old Boys, Forum Kedaulatan Makanan Malaysia (FKMM), Global Human Right Foundation Malaysia, GRASS Malaysia, Jaringan Ekologi Dan Iklim (JEDI), Kelab Kasiredah Tranquerah, Malacca Portuguese-Eurasian Association, Malaysian Nature Society (MNS) dan Malaysians Against Death Penalty and Torture (MADPET).
Selain itu, Mataburung.com, Melaka In Fact, Melaka Public Policy Club, Parti Sosialis Malaysia (PSM), Penjejak Kurniaan Purba, People Like Us Support Ourselves (PLUsos), Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA), Persatuan Amal Kemanusiaan Malaysia, Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam (PEKA), Pertubuhan Rangkaian Pembangunan Kesinambungan Malaysia (SUSDEN Malaysia), Save Malacca Portuguese Community Action Committee, Sungai Project dan Treat Every Environment Special (TrEES).
NGO itu berkata, kawasan projek tersebut adalah Kawasan Sensitif Alam Sekitar (KSAS) yang merangkumi tempat perikanan utama, hutan bakau dan sebuah taman laut sudah diwartakan (Pulau Besar).
Apa yang membimbangkan, katanya, projek tambakan laut terbabit dikatakan penting untuk tujuan pembangunan, namun pengalaman lalu menunjukkan bahawa pembinaan seperti itu adalah tidak mampan.
“Malah, projek tambakan itu adalah sebahagian daripada rancangan pembangunan Melaka Waterfront Economic Zone (MWEZ) yang melibatkan kawasan tambak laut seluas 25,000 ekar, iaitu sepanjang 33 kilometer di seluruh pesisir pantai Melaka.
“Sebagai contoh, projek Gateway yang dilancarkan sekitar tahun 2014, dijanjikan dapat membawa masuk pelaburan berjumlah RM43 bilion dan mewujudkan 15,000 peluang pekerjaa,” katanya.
Namun, tegas mereka, sehingga hari ini, projek tersebut terbengkalai dan meninggalkan pencemaran teruk di kawasan persekitaran.
Pada masa sama, mereka berkata, cadangan pembinaan pelabuhan baharu di tanah tambakan tersebut adalah tidak munasabah, memandangkan Melaka mempunyai dua pelabuhan lain yang sedang beroperasi, iaitu Pelabuhan Tanjung Bruas dan Pelabuhan Antarabangsa Kuala Linggi.
“Selain itu, terdapat pelabuhan utama lain di Selat Melaka, seperti Pelabuhan Kelang dan Pelabuhan Singapura.
“Berdasarkan visi Malaysia Madani dilancarkan Perdana Menteri baru-baru ini, prinsip kemampanan adalah antara tonggak harus diutamakan dalam proses pembangunan negara.
“Maka, kami menyeru semua pihak untuk mengkaji semula projek mega dan membatalkan projek tambakan laut seluas 1,190 ekar ini yang tidak mengutamakan kesejahteraan rakyat, malah memudaratkan alam sekitar,” katanya. - Getaran, 1 Febuari 2023.