KUALA LUMPUR - Kerajaan menerusi Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak pernah memberikan kelulusan kepada BJAK Sdn. Bhd. (BJAK) untuk menjalankan perkhidmatan urus niaga pembaharuan cukai jalan.
Jurucakap JPJ berkata, pengoperasian yang dilakukan oleh pihak BJAK berkaitan urus niaga pembaharuan cukai jalan dibuat tanpa kebenaran jabatan itu.
Menurut beliau, BJAK menerusi laman sesawang juga dikesan membuat kenyataan yang tidak benar dan mengelirukan orang awam.
“JPJ memandang serius kandungan iklan yang dikeluarkan BJAK melalui media sosial berhubung perkhidmatan urus niaga pembaharuan Lesen Kenderaan Motor (LKM) atau cukai jalan secara dalam talian.
"Kenyataan dipaparkan di laman sesawang bahawa ‘pembaharuan roadtax secara dalam talian di BJAK telah diaudit, disah dan diluluskan oleh JPJ' adalah tidak benar dan mengelirukan orang awam,” katanya.
Tegas jurucakap itu, JPJ juga menerima beberapa aduan melibatkan tempoh sah laku cukai jalan yang tidak dikemaskini, selepas pelanggan memperbaharui dokumen tersebut di laman sesawang BJAK.
“Tiada integrasi sistem antara Sistem JPJ (MySIKAP) dengan sistem yang digunakan oleh pihak BJAK.
“Jabatan ini juga telah menerima aduan ketidakpuasan hati orang awam yang perlu membayar caj tambahan ketika memperbaharui cukai jalan yang dikenakan oleh BJAK,” katanya.
Beliau menarik perhatian, MOT dan JPJ tidak pernah meluluskan sebarang pengenaan caj tambahan yang dikenakan BJAK kepada pelanggan mereka ketika ini.
“Sebarang urus niaga memperbaharui cukai jalan seharusnya hanya dilakukan melalui kaunter JPJ, kios JPJ, kaunter bergerak JPJ Mobile, Aplikasi MyJPJ, portal awam JPJ dan platform rakan niaga JPJ (Pos Malaysia, MyEG dan PUSPAKOM).
“Orang ramai adalah dinasihatkan untuk sentiasa berhati-hati dengan mana-mana platform yang menawarkan perkhidmatan memperbaharui cukai jalan yang tidak sah bagi mengelakkan sebarang penipuan dan kerugian.
“Mereka juga dinasihatkan supaya merujuk atau menghubungi pihak JPJ terlebih dahulu untuk maklumat lanjut,” katanya.
Jelas jurucakap itu, JPJ sentiasa berusaha dan komited untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan orang awam, terutamanya pelanggan JPJ sentiasa terpelihara.
“Sebarang aduan rasmi boleh disalurkan kepada pihak JPJ menerusi Portal Aduan Rasmi JPJ di pautan https://ipj.spab.gov.my/,” katanya. - Getaran, 6 Mei 2024