KUCHING – Kualtii pendidikan negara disifatkan semakin merosot.
Bekas Menteri Pendidikan, Sains, dan Penyelidikan Teknologi Sarawak, Datuk Amar Michael Manyin berkata, prestasi cemerlang pelajar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak mampu menutup hakikat bahawa kualiti pendidikan di negara ini merosot dengan ketara.
Michael, yang merupakan menteri dari 2017 hingga 2021 menyatakan demikian pada simposium negeri-negeri Borneo bertajuk "Merealisasikan Impian dan Visi Rakyat Negeri-Negeri Borneo" baru-baru ini.
“Kebimbangan kami berpunca daripada ketidakmampuan pelajar kita yang memperoleh A sepenuhnya – 9, 10, 11 – dalam SPM untuk bersaing dengan rakan sebaya mereka di Singapura, Hong Kong, China, Taiwan, Vietnam dan bahkan Brunei,” katanya.
Selain jumlah ibu bapa yang semakin meningkat, beliau berkata, penurunan kualiti pendidikan Malaysia yang berterusan juga sudah diketengahkan oleh banyak kumpulan.
Beliau memetik kenyataan bekas Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Tan Sri Dr Noor Azlan Ghazali, yang mempersoalkan sama ada keputusan peperiksaan SPM 2022 mencerminkan kualiti sebenar sistem pendidikan negara.
Satu lagi ukuran yang diberikan untuk menilai standard pendidikan Malaysia adalah Program Pentaksiran Pelajar Antarabangsa (PISA) oleh Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD).
Pada 2022, markah pelajar Malaysia lebih rendah daripada purata OECD iaitu 438 dalam ketiga-tiga subjek – matematik, sains, dan membaca.
Markah pelajar Malaysia adalah 409 untuk matematik, 416 (sains) dan 338 (membaca). Singapura menduduki tempat pertama dalam ketiga-tiga subjek.
Keputusan ini adalah penurunan terbesar Malaysia sejak 2018.
Michael berkata, perbezaan antara keputusan SPM dan kualiti sebenar pendidikan boleh dikaitkan dengan kaedah penilaian yang digunakan.
Beliau berkata terdapat dua jenis kaedah penilaian yang boleh diterima, iaitu ujian rujukan norma (NRA) dan ujian rujukan kriteria (CRA) yang diterima pakai oleh Malaysia.
NRA membandingkan prestasi pelajar dengan prestasi rakan sebaya mereka manakala CRA membandingkan pengetahuan dan kemahiran pelajar dengan standard yang telah ditetapkan, skor atau kriteria lain.
“NRA memberi tumpuan kepada bagaimana pelajar dinilai berbanding antara satu sama lain, bukannya tahap pencapaian mutlak,” katanya.
Beliau berkata penekanan adalah pada prestasi relatif dan kedudukan pelajar dalam pengagihan skor yang menunjukkan bagaimana prestasi pelajar dibandingkan dengan kumpulan rujukan.
Kelemahan NRA adalah ia tidak memberikan maklum balas yang jelas kepada pelajar mengenai kekuatan dan kelemahan individu berhubung dengan objektif pembelajaran tertentu, tambahnya.
Dalam ujian berdasarkan kriteria, prestasi pelajar lain tidak mempengaruhi skor pelajar.
Ini adalah jenis penilaian yang mengukur prestasi pelajar berbanding satu set kriteria atau standard yang ditetapkan.
Ia memberi tumpuan kepada apa yang pelajar tahu atau tidak dapat lakukan tanpa merujuk kepada prestasi orang lain.
Markah biasanya berdasarkan sejauh mana pelajar menunjukkan penguasaan terhadap kriteria.
Pelajar dinilai berdasarkan standard mutlak bukannya dibandingkan dengan rakan sebaya mereka.
Walaupun Michael berkata CRA adalah baik, terdapat dakwaan sistem tersebut telah dimanipulasi.
“Mereka menurunkan penanda aras,” katanya.
Beliau berkata satu sebab kerana majoriti pelajar adalah golongan kurang mampu dan tidak menunjukkan prestasi yang baik.
Beliau juga mendakwa dimaklumkan secara peribadi bahawa peluang untuk pelajar mendapat “A” dalam Matematik Tambahan hanyalah sembilan peratus. Perkara yang sama berlaku bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris.
“Anda tidak seharusnya menurunkan penanda aras sehingga serendah sembilan peratus untuk mendapatkan ‘A’,” tegasnya.
Laporan Bank Dunia 2023 bertajuk Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundation Skills juga mengkritik sistem pendidikan Malaysia.
Michael berkata dalam laporan tersebut, pelajar Malaysia menghabiskan purata 12.5 tahun di sekolah tetapi pembelajaran sebenar hanya setara dengan tempoh 8.9 tahun.
Bagi menghentikan penurunan ini, katanya Malaysia sekurang-kurangnya perlu mencontohi dasar Singapura dalam pengambilan guru.
“Proses pengambilan perlu dipertingkatkan untuk menghasilkan guru berkualiti bagi menyampaikan pengajaran berkualiti. Selain itu, tidak begitu penting,” katanya.
Merujuk kepada laporan Broken Chalk kepada Majlis Hak Asasi Manusia PBB pada 2023, Manyin berkata laporan tersebut menyatakan 93 peratus daripada mereka yang memohon untuk ijazah pendidikan dan 70 peratus daripada mereka yang ditawarkan program tersebut tidak mempunyai kelayakan diperlukan.
Laporan tersebut menyatakan hanya tiga peratus daripada tawaran diberikan kepada pemohon yang dianggap sebagai berprestasi tinggi. – Getaran, 25 Ogos 2024